English

Sailing Log

Guestbook

Trafficated

What does Trafficated mean?

Reisebrev Fra Kjell O. Stave

Galapagos

Ja så sitter jeg her i båten på Galapagos og slapper av. Darryl har ikke dykkersertifikat så han holder på med det og Joar har reist hjem. Vil forresten takke Joar for 6 fantastiske uker om bord. Det var en glede  :-)

Siden forrige gang så har der skjedd en hel del. Vi har nå skjønt at vi er alt for trege til og klare og komme oss ut av stillehavet før syklonsesongen starter. Vi har brukt alt for lang tid i hver havn selv om det ikke føles slik i det hele tatt. Nå er vi på leting etter en øy i stillehavet hvor vi kan finne roen og slappe av et par mnd. i mens stormene herjer. Slik situasjonen ser ut nå så blir det "Kongedømmet Tonga" men ting har en tendens til og endre seg så det er slett ikke sikkert.

Siden Darryl holdt på med dykkingen sin så reiset med og Joar på en liten øytur til naboøya Isla Isabella. Isabella er den største øya her men der er kun 600 innbyggere. Vi hadde to dager der og fikk oppleve en hel masse. Vi gikk på fottur opp til en vulkan og labbet rundt i heia i ca 5 timer. Vi fikk en lokal fyr til og ta oss med til en liten holme med Galapagos-pingviner, tusenvis av Iguanaer og "blue footed boobies" (måker med blå bein ;)  og seler. Utrolig nok så var der sikkert ti barer til disse 600 innbyggerne men de så vi lite til da programmet var litt for tett til og henge ut der.

Her på Galapagos så har vi hvert på Darwin Reserch senter, på sykkel, grotte og dykketur. Darwin senteret er et stort forskningssenter hvor de også driver oppdrett av skilpadder og iguanaer. Det var i grunnen en stor skuffelse. De har ingen ting som vi ikke kan se i levende live hvis du bare går hundre meter fra hovedveien men det var jo gratis og komme inn så jeg kan ikke klage. Egentlig så skulle vi som alle andre som besøker Galapagos ha betalt 100 dollar i parkvisum når vi ankom men siden vi kom til en havn og ikke til selve nasjonalparken så kan de ikke kreve det. Vi lover og kun gå til byen og ikke lenger ;). Sykkelturen vår var helt fantastisk. Jeg var meget skeptisk da Joar arrangerte det slik at vi ble kjørt (20 minutter) med taxi opp i fjellet slik at vi liksom bare skulle renne ned igjen. Taxien kjørte oss riktignok opp men så svingte han ned igjen på en annen plass slik at vi måtte begynne syklingen med en halv time med grusveier som gikk rett opp, og jeg som ikke har syklet siden ungdomsskolen. Turen gikk greitt den men det tok oss over 4 timer og det var ikke fritt for at noen var såre i baken etterpå. På sykkelturen var vi også innom en lavagrotte. Dvs vi labbet gjenneom en 800 meter lang tunnel som ble skapt av en lavastrøm på vei til havet. Den minnet meg faktisk litt om tunnelen i Vigan. Dykkingen burde ha hatt et kapittel for seg selv, vi dykket sammen med 4 andre på en plass som heter gordon rocks. Det skulle  være et avansert dykk siden det er kaldt i vannet og mye strøm der. Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig og hadde etterpå lyst til og invitere dem med til Farsund for og dykke under Nordsunnbroa. Vi hadde to dykk og så hai begge gangene. Forunderlig nok så ble verken jeg eller Joar særlig redde når haiene kom. På Video siden kan dere se en liten video fra turen.

Nå har vi bare et par dager igjen av oppholdstillatelsen her og har derfor begynt og klargjøre båten for det lengst strekket så langt. Vi skal seile 3000 Nm. uten stopp. Dette er like langt som vi til sammen har tilbakelagt på helt turen eller ca 15 ganger Kr.Sand -> Hirtshals tur retur. Forberedelsene går heller seint og vi har ikke fått gjort særlig mye men slik er det alltid. Bare vi får med oss nok mat og vann så skal det nok gå greitt. Øygruppen vi skal til heter Marquesas og tilhører Frankrike. Tahiti tilhører denne øygruppen men vi skal sikkert innom en god del øyer før vi kommer fram dit. Første landfall blir Hiva O eller Nuku Hiva. Det var her i området at Thor Heyerdal reiste på bryllupsreise i 1920 årene og ble sammen med kona si boende et helt år. På disse øyene har de også en hel del spennende innsekter som jeg ikke gleder meg spesielt til og møte. Her lever tre typer fluer som i motsetning til mygg ikke stikker et lite sugerør i kroppen din men som setter tennene i deg og tar med seg et kjøttstykke??.  Der blir sikkert mer om dette i neste reisebrev...

ToDager etterpå:

Vel nå har jeg akkurat hvert hos "Capitania" og spurt om forlengelse av oppholdet. De nektet blankt, normalt når man kommer uten "cruising permit"  får man visst maks en uke og jeg har hvert her i over to allerede. Det er fredag og vi sa at vi kom tilbake på mandag for og snakke om forlengelsen, hehe. da har vi jo allerede fått tre dager til, hahaha. De er jammen greie her...